The project 'Cracking the referential, materializing strokes' is composed of a series of five paintings and an indeterminate number of projects and sculptures of small size placed on some slate pedestals.

The idea of the painting as a window, or rather as a door - entrance and way out - becomes patent. Entrance of references such as books, comics, plants, sundry objects all of them autobiographic from the point of view of the artist since they are related to him and his painting. They all stand there in the shape of sculptures hand in hand with other series of trace or gesture objects standing out of the painting...

…entrace and way out, let’s not forget.

Movement and network, references and relations. Painting and its materialization in a world of two planes: the two-dimensional one, also the more canonical, on the canvas with a brush; and the three-dimensional one as an sculptorical readymade. 

This project was exhibited at José Robles art gallery in ARCO 2013.

El proyecto “Hender lo referencial, corporeizar el trazo” consta de una serie de cinco pinturas y un número indeterminado de objetos y esculturas de pequeño tamaño que están colocados sobre unos pedestales de pizarra.

Queda patente la idea del cuadro ventana, o mas bien puerta, de entrada y salida. Entrada de referencias como libros, comics, plantas, objetos varios, todos ellos autobiográficos para el artista y que le afecta a él y a su pintura, aparecen conformados como esculturas acompañados de otra seria de objetos trazo o gesto que se salen del cuadro…

…entrada y salida recordemos.

Movimiento y red, referencias y relaciones. La pintura y su materialización en el mundo en dos planos, el bidimensional y mas canónico sobre el lienzo con el pincel y en el plano tridimensinal a modo de readymade escultórico. 

El proyecto fue mostrado en el stand de la galería José Robles en ARCO 2013.